top of page

Motivatie is een raar "beestje"!

We moeten onze mensen motiveren!

Veel bedrijven houden zich er dagelijks mee bezig en hebben moeite om goede resultaten te behalen. Sommige slagen, andere minder of helemaal niet. De eersten kunnen echter niet gewoon trots zijn en denken dat ze experts zijn, en de laatsten hoeven zich niet per se te schamen. Mensen motiveren en gemotiveerd houden is immers een moeilijke zaak.

Er zijn al veel veronderstellingen gemaakt en er is al veel geprobeerd op het gebied van "motiveren". Bovenaan de lijst staan nog steeds geld, premies, bonussen en andere geldelijke voordelen. Deze werken echter slechts gedeeltelijk en zeer tijdelijk.


Dan zijn er de zogenaamde "extralegale" materiële voordelen: computers, mobiele telefoons (lees: bij voorkeur de nieuwste Iphone) maar natuurlijk ook DE AUTO. Helaas is ook hier het effect tijdelijk. Soms leiden deze voordelen zelfs tot jaloezie en demotivatie in plaats van motivatie. Er worden categorieën en groepen gemaakt voor dergelijke voordelen en dan is een gevoel van discriminatie of "oneerlijke" indeling nooit ver weg.


Company culture: een ander onderwerp waar een bedrijf in zou moeten investeren! Kantoorinrichting, beschikbaarheid en prijs van drankjes en snacks, andere extra's, zoals fruit dat wordt geleverd, regelmatige ontbijten of lunches die worden aangeboden, ...! Goede ideeën, maar nogmaals, ze zijn ook vatbaar voor kritiek.

🤷Conclusie: de meeste werknemers zijn heel moeilijke mensen die we niet kunnen motiveren of gemotiveerd houden ...? 💡 Helemaal niet!!! Het is de "motivatie" zelf die onze moeilijke klant is. Mensen voelen zich wel aangetrokken door het bovenstaande, maar kunnen niet er niets aan doen dat sommige hiervan hen niet blijvend motiveren of hen zelfs helemaal niet interesseren.


Alle genoemde middelen zijn extrinsieke motivaties. Het geheim is om de intrinsieke motivatiebronnen aan te boren. Deze zijn verankerd in het menselijk brein en systeem vanaf de kindertijd! Door hun intrinsieke motivatie aan te spreken, worden mensen meer gefocust, creatiever en flexibeler. Ze zijn meer bereid om uit hun comfortzone te stappen en nieuwe dingen te doen, nieuwe cognitieve paden te bewandelen en meer te leren. Als gevolg daarvan neemt hun gevoel van competentie en trots op wat ze bereiken toe en hebben ze meer plezier in hun werk. 🎯Klinkt eenvoudig! Toch?

Maar hoe kom je erachter wat de primaire, intrinsieke motivaties van mensen zijn? Veel mensen weten dat zelf niet eens zo goed. Ze weten niet zeker wat hen echt en blijvend motiveert. Hoe kun je dat als werkgever weten en hoe kun je individuele motivatie aanpakken?

Maak van je mensen goede zelfleiders of wordt een goede zelfleider met de nodige zelfkennis! Zodra iemand weet wat hem/haar motiveert, kan hij of zij leven en job grotendeels zelf ten goede veranderen! Het leven krijgt dan een boost!


Zelfleider worden? Vraag een kennismakingsgesprek via de contactpagina!


bottom of page