top of page

Iedereen ge(de)motiveerd??




 

Studie- en arbeidsvreugde of school- en werkgeluk: een gezamenlijke maar zeker ook een individuele uitdaging

Recent hoorde ik op de radio een alarmerend bericht: “Steeds grotere groepen jongeren zijn ongelukkig op school. Ze hebben er om verschillende redenen een slecht gevoel.” Tegelijkertijd blijken hun leerkrachten ook al jaren niet echt gelukkig. Dit toont een breder maatschappelijk probleem dat niet beperkt blijft tot het onderwijs.

In de zorgsector trokken recent 25.000 werknemers de straat op om te betogen tegen de huidige gang van zaken. In de horeca blijven zaken meerdere dagen per week gesloten vanwege personeelstekorten, terwijl bakkers en slagers moeite hebben opvolgers te vinden. In sectoren zoals bouw, transport, veiligheid en retail zijn er eveneens grote uitdagingen: werkdruk, onregelmatige uren en onvoldoende verloning maken het lastig om werknemers te houden of aan te trekken.

Ook zelfstandigen en vrije beroepers kampen met ontevredenheid. Veel te hoge werkdruk of te weinig werk, gebrek aan ondersteuning bij ziekte of werkloosheid en teleurstellende pensioenvooruitzichten spelen daarbij een grote rol.


De grote vraag: Waar vinden mensen wel nog werkgeluk?

Het antwoord is simpel maar veelzeggend: in alle sectoren! Want in elke sector, inclusief die met de meeste uitdagingen, zijn er mensen die met passie en voldoening werken. Zij ervaren arbeidsvreugde, ondanks de moeilijkheden.

Dit neemt zeker niet weg dat er, in sommige sectoren, veranderingen nodig zijn. Zowel werkgevers als overheden staan voor de taak om sectorale en structurele verbeteringen door te voeren. Maar tevredenheid op de werkvloer is een complex gegeven, dat voor iedereen anders is. Deze diversiteit maakt het voor werkgevers moeilijk om iedere werknemer tevreden te houden.


Twee sleutels tot motivatie en werkgeluk


Er zijn twee belangrijke acties nodig om werkplezier te bevorderen:

  1. Werkgevers moeten meer rekening gaan houden met individuele motivatiefactoren.

    Niet iedereen wordt door dezelfde factoren gedreven. Waar de één voldoening haalt uit autonomie, heeft de ander behoefte aan samenwerking en duidelijke instructies. Verschillende behoeftes invullen is “de sleutel” om motivatie te verhogen, ook voor mensen die exact dezelfde job doen. Het is cruciaal dat werkgevers investeren in het begrijpen van deze verschillen en hun beleid daarop afstemmen. En neen, dat is niet altijd moeilijk of zelfs onmogelijk, te tijdrovend, enz.

  2. Werknemers moeten zelf hun drijfveren begrijpen en verantwoordelijkheid nemen.

    Te vaak wachten werknemers af tot hun werkgever of de overheid verandering brengt. Het is minstens zo belangrijk om zelf inzicht te hebben in wat je motiveert en actief stappen te ondernemen. Dit kan betekenen dat je aanpassingen doorvoert in je huidige rol, eventueel samen met collega’s, of, als er geen andere optie is, je kiest voor een andere functie, een andere job, eventueel zelfs in een andere sector.

 

Neem het heft in eigen handen

Verandering op sectorniveau of binnen organisaties kan tijd kosten en frustratie opleveren.  Wacht nooit op anderen om jouw werkgeluk na te streven en te gaan zoeken hoe en waar je dat geluk kan vinden. Neem verantwoordelijkheid voor je werkgeluk: ga na wat jou motiveert, zoek naar manieren om je werk te verbeteren, neem initiatief om een positieve werkcultuur te creëren voor jezelf en voor anderen.

Je arbeidsvreugde is te belangrijk om volledig afhankelijk te maken van anderen en externe factoren. Door actief het heft in eigen handen te nemen, kun je voor een groot deel zelf bijdragen aan een betekenisvol en gelukkig werkleven.


Als werknemer kan je met FlySkyHigh via loopbaancoaching werken aan een goed en gelukkig werkleven. FlySkyHigh is partner van de VDAB en kan de coaching aanbieden via de loopbaancheques van de VDAB.


Wil je als werkgever meer rekening houden met wat je individuele werknemers motiveert, laat FlySkyhigh de profielen van je werknemers opmaken en in kaart brengen waar zij energie van krijgen en waar net niet. Ook hun meest gepaste rollen in een team kunnen we in kaart brengen. Het hoeft geen uitleg dat de juiste en gemotiveerde mensen op de juiste plaatsen enkel maar voordelen heeft en winst oplevert, efficiëntiewinst maar dus niet zelden ook letterlijk, financiële winst.


En om terug te komen op onze studenten van het begin van het artikel: ook zij kunnen leren hoe ze het heft in eigen handen kunnen nemen als het om hun “schoolwelzijn” gaat. Zij zouden allerminst moeten zitten wachten tot er verandering komt vanuit de overheid. Hun toekomst start nu. Ook de scholen kunnen aan en met individuele motivatie werken. Het profiel van de studenten kan trouwens heel wat vertellen over de aanpak die zal werken om hen te stimuleren en te motiveren. Is dat niet net wat we willen doen met de jongeren van vandaag, de werknemers en de ondernemers van morgen?? Motiveren en stimuleren! FlySkyHigh nodigt zowel studenten als directies uit om de kans te grijpen om via de nodige breinkennis, zelfleiderschap te leren opnemen en een succes te maken van de school- en latere werkcarrière.

bottom of page